A complaint can be a chance to change

Sådär, nu har jag bytt tillbaka till gamla headern. Skulle vilja göra om bloggen men har varken program eller ideer just nu till att göra det. :P

Min tinnitus har varit otroligt jobbig den senaste tiden, antagligen mest den senaste månaden. Jag har märkt av det lite extra nu när jag inte haft bilen, för en av de enda gångerna jag inte hör/tänker på det där förbannade tjutet är när jag kör bil. Då är koncentrationen total, väg, gående, växla, annan trafik, djur, väder osv. Visst när det är trafikljus och långa köer, då försvinner lite av koncentrationen och jag tänker på tjutet men som sagt, när jag kör så kommer jag undan det för en liten stund. Det är de små stunderna som räknas! :)

Det är inte kul att titta på tv och behöva höja volymen för att det tjuter inne i ditt huvud. Din partner hör inte något tjut utan tycker ibland att tvn blir på för högt men det är för att jag hör inte vad de säger annars. :( efter en stund kan det lätta, om jag "kommer in" i tvn/filmen. Samma med läsning. Jag älskar att läsa, alla som känner mig vet det. De första sidorna kan jag fortfarande höra tjutet men sen blir oftast koncentrationen mer intensiv och jag tänker inte på det. Matlagning, ett varmt bad, försöka sova, tvätt, jobb, telefonsamtal, precis allt blir stört av detta tjut men jag försöker att koncentrera mig på det jag gör för att inte tänka på det och det hjälper. Men det är alltid där. Många förstår inte hur det är att aldrig någonsin få total tystnad, att inte kunna njuta av tystnad. Jag kommer numer inte ens ihåg hur riktig tystnad "låter". Istället försöker jag ignorera, igen, koncentrera mig på annat vilket hjälper.

Jag vet inte hur många år jag har haft tinnitus nu och tyvärr finns det ingen riktig bot för det vad jag vet. Jag har lärt mig att leva med det och uppskattar de små sakerna, stunderna. Jag oroar mig lite för framtiden eftersom tinnitus är en slags hörselskada, men oro finns alltid angående saker. Ja, ibland kan jag inte låta bli att nämna/klaga på min tinnitus för det är frustrerande och ingen kan göra någonting åt det. Men jag, precis som alla andra, är bara människa och man får klaga ibland. :)


haha, gammal bild från gymnasiet! :P

Kommentarer
Postat av: mamma

jag ska försöka hinna skriva innan jag blir utloggad igen :/ Jag kan bara hålla med om tinnitusen, den är en skitjobbig, efterhängsen "kompis" som bestämt sig för att stanna :/ Jobbigt att det inte finns nåt som tar bort det. Men jag har för mig man kan gå hos en logoped, de kan visst visa hur man får det lättare :)

Hoppas ni snart får ordning på bilen å allt, inge kul att det brakar samtidigt..



Ses snart Tiina, guuudars vad jag längtarrrr :)) PUSS

2012-01-22 @ 18:21:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0